11-11-08

Design: Opel Insignia

hoi,

het was al een tijdje rustig hier, maar dat kwam door drukte en vele avondlijke afspraken de laatste tijd, waardoor ik niet echt meer aan bloggen toekwam. Maar kijk, ofwel werk ik nu wat aan mijn eindwerk, ofwel plaats ik een nieuwe blog. Het hoeft geen betoog waarvoor ik gekozen heb, nietwaar.

Om maar met de deur in huis te vallen: ik hou van mooie dingen, van design. Maar, zonder het praktische oogpunt nooit uit het oog te verliezen. Voor vele mensen is design de vorm om de vorm. Bij mij niet, de praktische kant en toepasbaarheid van het designstuk speelt ook een grote rol. Design geniet mijn voorkeur, maar niet als het zijn basisprincipe verloochent (zie het ene bewuste zoutvat van Alessi).

Goed. Vandaag ga ik het even hebben over een auto. Afgelopen woensdag was ik te gast bij de officiële avant-première van de nieuwe Opel Insignia in de spiksplinternieuwe showroom van United Motors in Tielt. Wat een knoert van een showroom en wat een knoert van een werkplaats. Maar daar ga ik het niet over hebben. Na het feliciteren van de zaakvoerders met hun nieuwe zaak, een eerste drankje en een eerste rondje hapjes, volgden de toespraken van de zaakvoerder, de gouverneur en de Marketing Director van GM Benelux. Daarna gingen alle lichten uit in de zaal, verschenen enkele danseresje gehuld in zilverpapier ten tonele en viel het doek letterlijk. Daar stond hij dan in al zijn glorie: de nieuwe Opel Insignia.

 

decoration

 

De concept uit 2003 beloofde al veel goeds. De basisvormen zagen er al goed uit. Uiteindelijk is de wagen een stuk conventioneler geworden dan de concept, maar dat is maar logisch ook. Hij komt er in een 4- en 5-deurs variant en een breakversie. De eerste twee waren te bewonderen in de showroom. En het moet gezegd, samen met de onvermijdelijke Alfa Romeo 159, verreweg het mooiste wat er in zijn klasse te krijgen is. Ook de prijzen zijn heel concurrentieel (vanaf 22.000 euro).

 

decoration

 

Wat valt er te zeggen op estethisch oogpunt? Wel, niet zo veel. De wagen en de lijnen kloppen, iets wat van pakweg een BMW de laatste jaren duidelijk niet meer gezegd kan worden. De enige plaats waar de Insignia in mijn ogen een steek laat vallen, is het rommeltje van lijnen aan de punt van de achterlichten. Enerzijds zit je met de punt van het achterlicht, en daar in dit buurt nog twee andere lijnen die toekomen (van de koffer en de afscheiding van de bumper). Mijns inziens zou het ontwerp evenwichtiger zijn als die twee lijnen zouden samenkomen op de punt van het achterlicht. Dit zou dan ongetwijfeld zijn invloed hebben op de aftekening van de deuren en de lijn die gevormd wordt door de afscheiding van de voorbumper en de motorkap: deze zouden dan licht moeten aangepast worden om in een zelfde verdwijnpunt samen te komen, wat dan weer de rust van het ontwerp ten goede komt. Mij zou het dan ook niet verwonderen dat over een tweetal jaar net de vorm van de achterlichten van opzij gezien aangepast zullen worden.

 

decoration

 

 

Over het interieur kan ik kort zijn: dat ziet er fantastisch uit. De lijnen kloppen volledig en de afgeronde vormen en vloeiende overgang tussen de deurpanelen en het dashboard, zorgen voor een geborgen en knusse sfeer. Iets wat ik ook enorm kan appreciëren in mijn eigen wagen. Enige twijfels zijn er wel aan de hoeveelheid knoppen op de middenconsole alsook aan de gebruikte materialen voor de sierlijsten en 'nephout'. Dat voelt gewoon goedkoop en plastiekerig aan. Het materiaal van het dashboard zelf, voelt wel aangenaam aan.

Qua beenruimte zit het zeker snor. Alleen is de hoofdruimte bij de 5-deurs eerder beperkt. Veel groter dan 1m80 moet je niet zijn om met je hoofd tegen het dak te zitten. Maar dat is nu eenmaal inherent aan een wagen met aflopend dak en ditto vloeiende lijnen. Bij de sedanversie (4-deurs) is er meer plaats. Verder minpuntjes zijn wat mij nog betreft:

- de onzin van de middenarmsteun op de achterbank. Zoiets dient om je arm in alle rust te kunnen opleggen. En zoiets bereik je natuurlijk niet door twee bekerhouders te voorzien net op de plaats waar je pols rust. Het nut van bekerhouders is zowiezo al iets wat ik niet zo heel goed begrijp. Ik mis ze absoluut niet in mijn auto!

- de hoge laaddrempel, maar ook dit is een gevolg van de huidige design-evoluties en trends. Dat zal bij de break een stuk lager zijn. En we zijn nog jong, dus een beetje heffen kan nog wel ;)

- de ietwat knullige montage van de achterruitewisser bij de 5-deurs. Dit is voor mij al voldoende om een 4-deurs boven de 5-deurs te verkiezen.

Uiteindelijk kun je besluiten dat de Insignia alles in zich heeft om een topper te worden: de looks, de juiste prijs, de ruimte (in vergelijking met zijn directe concurrenten toch),...

Een geslaagde auto, een meer dan geslaagde receptie ook. Ik ga hier maar niet verder in op wat er allemaal te eten en te drinken viel ;)

Motors United... Het deed met trouwens meteen denken aan een legendarische sketch van Theo Maassen, die een afscheidsrede voert voor een collega van het bedrijf, Mengvoeders United. Briljant grappig, hard en met een bitterzoet randje... 10 heerlijke minuten cabaret. Enjoy! 

 

Groet,

Tom

13:55 Gepost door Tom in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

Vast en zeker een geslaagd concept voor Opel! Gedaan met de boring 'opiemobieltjes'... hup naar ein-de-lijk een hipper design. Of evolueert Opel hiermee nu eigenlijk gewoon mee in de voetstappen van de 'nieuwe' opies? ;-) Want terwijl de andere wagenbouwers eerder kiezen voor 'klein-cute' en 'groot-familie-plomp-veilig-ogend' (in mijn ogen een nogal sterk bewijs dat ook hier de vrouw haar plek wist af te bakenen... of u dacht dat de man zijn wagen nog 100% mocht kiezen? ;-))(*emancipatiegniffel*), gaat deze Insignia eerder richting Richard Gere of Nespresso (*knor*).

Zou ik hem kopen? Neen. U weet immers waar mijn overduidelijke voorkeur ligt (http://www.lotusevora.com/). Maar ik wil uiteraard graag eens meerijden :-D

Gepost door: Trits | 12-11-08

jep jep er zit verbetering in bij den opel

Gepost door: Maxie | 12-11-08

Hoe een auto eruit ziet is nu eens iets wat ik echt niet belangrijk vind. Tot deze vaststelling kwam ik tijdens het lezen van deze post. ;-)

Gepost door: Linn | 14-11-08

De commentaren zijn gesloten.